ישנם מספר דברים שיש לקחת בחשבון לפני תחילת הקמת מעבדות, ומאמר זה ידון ביסודות תכנון המעבדה. המשך לקרוא כדי ללמוד על הסוגים השונים של מתקני מעבדה, ומדוע עדיף לעבוד עם איש מקצוע. כמו כן, שקול את התנאים הבסיסיים למעבדה, כולל מספר העובדים והמרחב הדרוש. כמו כן, שקול את גורמי הבטיחות והגנת הסביבה. להלן מספר טיפים לתכנון מעבדה.

היסודות של הקמת מעבדות

ציוד מעבדה כללי כולל פיפטות, טיפים, צינורות, מתלים, טיימרים, מספריים וכלי זכוכית. חלקי ציוד חשובים אחרים כוללים פסי ערבוב, צילינדרים, מבער בונזן ומחשבון. בנוסף, התקנות מסדירות גם הכשרה לפני שירות, המשך פיתוח מקצועי וציוד ובטיחות. יש מידה רבה של ניירת המעורבת בהקמת מעבדה, אך הגורמים הבאים יכולים לעזור לך להתחיל מהר יותר ולהפוך אותה ליעילה יותר.

מדריך מערכת ניהול איכות מעבדת פתולוגיה שאושר על ידי ארגון הבריאות העולמי הוא התייחסות טובה בעת הקמת מעבדה לפתולוגיה. הוא דן בארבעה מרכיבים חיוניים במעבדה לפתולוגיה: ציוד, רכש, מלאי וכוח אדם. יתר על כן, סופס – נהלי הפעלה סטנדרטיים – נכתבים צעדים כדי להבטיח את שלומם של שירותים הקשורים לפתולוגיה. במעבדה לפתולוגיה, למשל, רבים מהצעדים הללו כוללים זיהוי ותיקון שגיאות.

מהם סוגי מתקני המעבדה?

בעוד שמעבדות רבות מכוונות לחוקרים בודדים, אחרות בנויות לצוותים. בעוד חוקרים בודדים עשויים להיות פרודוקטיביים יותר בסביבה מבודדת, צוותים יכולים לשפר את איכות העבודה שלהם על ידי שיתוף פעולה. בגלל זה, גודל הצוות גדל, וכמה דיסציפלינות אפילו הגיעו עד 12 אנשים. עם זאת, ישנם יתרונות וחסרונות לעיצוב מעבדה פתוח. למרות שמעבדות פתוחות חסכוניות יותר ממעבדות סגורות, ייתכן שחלק מהחוקרים לא יעבדו טוב בסביבה המעודדת שיתוף פעולה. במידת האפשר, צוותי עיצוב צריכים לעבוד עם קבוצות מחקר כדי להחליט איזה סוג מעבדה הוא הטוב ביותר עבורם.

לדוגמה, מעבדה מיקרוביולוגית זקוקה לחממה ביולוגית כדי לשמור על הטמפרטורה. באופן דומה, מעבדות תרבות רקמות דורשות חממה. כדי לשמור על צמיחתן של תרבויות אלה, יש לעקוב אחר רמות הטמפרטורה והלחות. לעומת זאת, מעבדות בקנה מידה קטן משמשות לניסויים קליניים וכצעד בין מחקר ופיתוח לייצור מסחרי. מתקנים אלה הם בדרך כלל קטנים יותר מאשר באוניברסיטה המסורתית. לחלקם יש יותר ציוד מאחרים, כולל חממות.

מדענים גם צריכים לשקול את הבטיחות של הניסויים שלהם. חלק מהמחקרים כוללים טיפול בחומרים רעילים או מסוכנים. במעבדה לפיזיקה, למשל, עשוי להיות מאיץ חלקיקים, ואילו במעבדת מטלורגיה עשוי להיות ציוד יציקת מתכת. בנוסף, כימאים, ביולוגים ופסיכולוגים עשויים להשתמש במעבדה רטובה. מדעני מחשבים, בינתיים, משתמשים במחשבי-על ומחשבים כדי להפעיל סימולציות ולנתח נתונים. מהנדסים, לעומת זאת, עשויים להשתמש במעבדה כדי לתכנן, לבדוק או לשנות את המוצרים שלהם.