מערכת בקרה תעשייתית (באנגלית: Industrial control system או ICS) היא מערכת בקרת תהליכים השולטת על תהליכים של חברה תעשייתית. ניתן להשתמש ב-ICS כדי להפוך תהליכי ייצור אוטומטיים. מערכות אלו יכולות להיות מורכבות או פשוטות בהתאם לצורכי המשתמש. בדרך כלל ICS עושה שימוש במערכת של בקרים שמתקשרים עם אחד כדי לקבל החלטות על מה שיקרה. מערכת מסוג זה ידועה כבקרה ניתנת לתכנות. הוא מנטר את תהליך המשתנים ושולט על זרימת הגז, הנוזל והחום.

מערכות בקרה היו בתחילה נפרדות, לא מחוברות, ולעיתים קרובות נדרשה התערבות אנושית כדי לקבוע משתנים. הטכנולוגיה התקדמה עד כדי כך שאפילו מכשירים לא ממוחשבים מסוגלים להעביר נתונים דרך האינטרנט ולפקח על משתנים באופן אוטומטי. טיפול רפואי טיפוסי הוא לעתים קרובות מבולבל עם מערכת SCADA. עם זאת, הן מערכות שונות. ICS עושה שימוש במערכות בקרה מבוזרות, בקרי לוגיקה ניתנים לתכנות ויחידות מסוף מרוחקות.

אחד היתרונות העיקריים של ICS הוא היכולת שלה להסיר שגיאות אנושיות. זה נובע מהעובדה שבני אדם נוטים באופן טבעי לטעויות. אבל לטעות של ICS יכולה להיות השפעה משמעותית על התמונה של עסק ופעילותו. רבים רואים בטעות אנוש את האיום הגדול ביותר על יעילותה של רשת ICS שלהם. זה יכול להיות כל דבר משגיאות תכנות PLC, לקונפיגורציות שגויות או שכחה לניטור מדדים חשובים. בעוד שמערכת ICS מתוכננת להקל על נושאים אלה, יש לה חסרונות מסוימים.

ל-ICS יש חיסרון אחד: טעות אנוש יכולה לפגוע בשלמות המערכת כולה. טעות אנוש אחת עלולה לגרום לשיבושים עצומים בתהליך הייצור ולהרוס את המוניטין של עסק. טעות אנוש נחשבת לעתים קרובות לאיום הגדול ביותר על רשת ICS. טעות יכולה לנבוע ממספר דברים, כולל תצורות שגויות, שגיאות תכנות PLC, או פשוט לא לשים לב למדדי מפתח. כל אלה טעויות נפוצות שעלולות להוביל לכשל של ICS.

מערכות בקרה תעשייתיות מספקות מגוון של יתרונות. מערכות אלה יכולות להגביר את הביצועים הסביבתיים ולהפחית את צריכת האנרגיה. הם יכולים לקצץ בפסולת אנרגיה וגם לשפר את איכות הסביבה. זה נכון במיוחד אם המערכת ממוקמת במפעל או בבניין. יש גם חששות ביטחוניים. מערכת שאינה אמינה לשליטה תעשייתית יכולה להיות גם רגישה לטעות אנוש. עיצוב הבקרה חיוני לבטיחות המתקנים התעשייתיים. אם מכשיר אינו מתוכנן לפעול באופן מסוכן, המפעיל עלול לסכן את חייו.

מערכות בקרה תעשייתיות אינן חסינות מפני טעויות אנושיות. לשגיאה באחד ההיבטים יכולה להיות השפעה משמעותית על תפעול ודימוי של עסק. טעויות אנושיות הן לא הבעיה היחידה שיכולה להתרחש כאשר רשת ICS מנוהלת על ידי בני אדם. אי ־ תאונות במערכת עלולות לגרום למצבים מסוכנים. על ידי שימוש ב-ICS המפעיל יכול להיות בטוח שהבקרים מתפקדים כפי שהם נועדו.

מערכות בקרה תעשייתיות מאוד חשובות לעסקים:

יש מגוון מערכות בקרה תעשייתיות. הבסיסיים ביותר מבוססים על בקרים בדידים קטנים עם לולאת בקרה אחת. הם בדרך כלל באים עם LCD קדמי שמאפשר למפעיל לראות את המצב הנוכחי של התהליך. מערכות מתקדמות יכולות לכלול חיישנים, מפעיל או חיישנים. ניתן להשתמש בבקרים אלה כדי לשלוט במגוון תהליכים תעשייתיים, וניתן להשתמש בהם כדי לאתר ולפקח על מידע. המידע שנאסף יכול לשמש ליצירת אסטרטגיות בקרה מתקדמות.

זה לא קל להקים ולתחזק רשת ICS. רשת ICS שאינה ערוכה ומתחזקת כראוי עלולה לגרום להשפעה עצומה על מוניטין החברה ופעילותה. כדי להבטיח שכל רכיב יתפקד כראוי, חשוב להפעיל מהנדסים מוסמכים. מערכות הבקרה התעשייתיות חייבות להיות מסוגלות לטפל במשימות ולפקח על המידע. כדי למנוע בעיות אבטחה צריכה להיות להם גם רשת תקשורת מאובטחת.

למרות שמערכות בקרה תעשייתיות יכולות לשמש ביישומים רבים, הן משמשות בעיקר לשליטה בתהליכים תעשייתיים שונים. הם מסוגלים לווסת תהליכים, ולספק מידע כדי לנטר את הסביבה ולהפחית את צריכת האנרגיה. הם אינם מומלצים לציוד עדין מאחר שהם עלולים לגרום למצבים מסוכנים. עיצוב טוב הוא המפתח למערכת יעילה. בין אם תוכנת האוטומציה היא מערכת מרכזית או מבוזרת, היא חייבת להיות תואמת לסביבות פעולה שונות.

למידע נוסך על מערכות בקרה, לחצו כאן: sherfmotion